Jian van Zhisword: Oude post van Joop 18 jan 2009

Forum regels, algemene discussie, oproepen.
ynze
Rank: Wang Yen-nien
Rank: Wang Yen-nien
Posts:70
Joined:Wed Sep 27, 2006 3:26 pm
Location:The Netherlands
Jian van Zhisword: Oude post van Joop 18 jan 2009

Post by ynze » Wed May 20, 2009 12:43 pm

jian van Zhisword
by joop overkleeft on Sun Jan 18, 2009 9:06 pm

wie heeft ervaring met de jian serie van Zhisword
http://stores.ebay.com/Master-Zhi-Sword ... Jian-Sword
joop overkleeft


Re: jian van Zhisword
by Peter Dekker on Fri Jan 23, 2009 10:35 pm

Het is voor mij lastig dit soort vragen te beantwoorden, ik zal uitleggen waarom:

Ik verkoop zelf reproductie zwaarden dus technisch gezien ben ik een concurrent van de andere verkopers ben. Hierdoor zal men aan mijn partijdigheid kunnen gaan twijfelen.

Anderzijds zijn de enigen die dit soort vragen goed kunnen beantwoorden mensen die zowel veel originele antieke zwaarden hebben onderzocht als vele verschillende replica's met elkaar hebben kunnen vergelijken en testen. Er zijn weinig van deze mensen, op Scott Rodell en mezelf na en wij verkopen beide zwaarden van Huanuo.

Hij de standaard lijn, ik de "custom" versies. De reden hiervoor is dat we beiden bekend zijn met antieke zwaarden en beiden zoeken naar bepaalde eigenschappen in een reproductie. Tot nu toe zijn er slechts weinig smeden die naar onze maatstaven door de beugel kunnen en constante kwaliteit leveren. Dit is op de eerste plaats Huanuo dat we om deze reden allebei verkopen. Het is dus niet zo dat we Huanuo aanprijzen omdat we het verkopen, maar andersom: We verkopen bijna alleen Huanuo omdat het aan te prijzen is.

Staal van dezelfde kwaliteit als de monostalen "instap versies" van Huanuo vind je in de Chinese zwaarden ook van Cold Steel. Wat weinigen weten is dat dezen in dezelfde smederij zijn gemaakt als Huanuo.

In de toekomst komt er nog een nieuwe "Scott Rodell" lijn uit van Hanwei die hij samen met een bekende Amerikaanse smid ontwikkelde. Hier verwacht ik vrij veel van. Geen van de huidige modellen van Hanwei zijn goede zwaarden in dat het staal veel te zacht is en gewicht en balans niet kloppen, je kunt er dus niet veilig mee "test cutten". Voor alleen vormen zijn sommige Hanwei zwaarden overigens wel prima.

Verder heeft Qing Zhong soms goede zwaarden, maar hebben ze ook veel niet goede wapens afgeleverd in het verleden, of dingen helemaal niet afgemaakt. Ik moet nog even zien of ze de nieuwe, hoge kwaliteit kunnen waarborgen als ze meer gaan produceren maar ze hebben in ieder geval bewezen het nu wel te kunnen.

Wat betreft de "Master Zhi" lijn op ebay, al heb ik ze niet in m'n handen gehad zou ik er niet op gokken. Vele ontwerpen zijn pure fantasie, en ik verwacht dus ook niet veel authenticiteit in gewicht en balans. Ik heb in de jaren letterlijk honderden verschillende goedkope Chinese replicas door m'n handen laten gaan. De meesten zijn gemaakt om er leuk uit te zien op een foto, maar het staal, gewicht, balans, en de constructie van het hilt laten veel te wensen over. Velen komen hier wellicht nooit achter omdat ze niet weten wat een goed zwaard is, en omdat ze er misschien geen snij-testen mee doen. Maar het is naar mijn mening beter te sparen voor iets dat echt goed is, dan uren training te verspillen aan een slecht zwaard.

Ik hoop hierbij genoeg in het midden te zijn gebleven door ook andere goede zwaarden buiten mijn assortiment te noemen. Mijn eerlijke mening is echt: Blijf weg van de vele "budget" replica's, we noemen ze onderling in de zwaardenwereld ook wel SLO's: "Sword-like objects" omdat ze naast uiterlijke gelijkenis niet veel weg hebben van echte zwaarden.

Antieke wapens zijn trouwens ook niet altijd onbereikbaar duur, en erg goed voor vormen. De meesten zijn niet om mee snijden, want je wilt natuurlijk niet het risico lopen een cultureel erfstuk beschadigen.

Groetjes,

-Peter

Post Reply