Meesterwerk van Graham Cave: oude post van Peter 1 mei 2009

Bespreek hier alles over vrij sparren. Van uitrusting tot technieken.
ynze
Rank: Wang Yen-nien
Rank: Wang Yen-nien
Posts:70
Joined:Wed Sep 27, 2006 3:26 pm
Location:The Netherlands
Meesterwerk van Graham Cave: oude post van Peter 1 mei 2009

Post by ynze » Wed May 20, 2009 1:02 pm

Meesterwerk van Graham Cave
by Peter Dekker on Fri May 01, 2009 8:14 pm

Enige tijd geleden postte ik hier een zwaard gemaakt door een vriend, Graham Cave. We zijn nu een tijdje verder en Graham heeft weer heel wat bijgeleerd over het maken van goede houten trainingswapens.

Ik ben erg blij met deze jian die hij voor me maakte als dank voor de hulp die ik heb geboden over antieke Chinese wapens, en het testen / beoordelen van zijn producten. Het zwaard was zo mooi dat ik even verdeeld was tussen blijdschap en schuldgevoelens, want hij heeft er volgens echt veel te veel tijd in gestoken om hier iets moois van te maken. Gelukkig kan ik ook nog een kunstje, en ben ik nu een mooi rotan schild voor hem aan het vlechten om de balans weer enigszins in evenwicht te krijgen.

Dimensies en gewicht
Dit houten zwaard is gemaakt van erg duurzaam hickory. Het is 87 cm lang met een blad lengte van 68 cm, gemeten van de handvat-zijde van de guard. De dimensies komen nauw overeen met mijn antieke rechtzwaard, een fantastische "vechter" die aan de schade te zien ook een aantal veldslagen heeft doorstaan. Dit houten zwaard weegt 842 gram. De grip binding deed ik zelf met blauw koord. De balans is erg goed, en het zwaard voelt niet zwaar aan hoewel het het wel is. Het ligt op 14cm, gemeten van de handvat-zijde van de guard.

Cijfers over balans zeggen trouwens niet alles, gewichtsverdeling tussen "guard" en "pommel" zijn minstens net zo belangrijk en dit deed Graham met een aantal metalen gewichten die hij zelf goot. Denk aan een staaf met een gewicht aan weerskanten. Wanneer je beide gewichten naar het midden schuift blijft de balans hetzelfde, maar het zal heel anders aanvoelen wanneer je dit aan één kant vast zou houden.

Decoratie
Op de basis van het blad staat aan de ene kant in Manchu script "Fe Doro", dat "de oude manier" or "de oude wet" betekend. Het is de naam van mijn Manchu boogschiet avontuur, en een term veel gebruikt door Manchu keizers om de frugale manieren van krijgers uit het verleden mee te beschrijven. Op de andere kant staat in oud Chinees zegelscript huxue of "tiger's den", de naam van Graham's houten zwaarden makerij. Een leuke symboliek, een teken van beide onze passies aan weerszijden van dit zwaard.

De decoratie van de "guard" en "pommel" zijn gebaseerd op een bronzen met zilver ingelegd vat uit de periode van de Chinese "Strijdende Staten" (476 - 221 vóór Christus). Manchu keizer Hongli ("De Qianlong Keizer") verzamelde veel kunst uit deze tijd en baseerde de versiering op zijn eigen zwaarden ook op patronen van dit soort objecten. Zijn mannen volgde al snel, en archaische kunst is dan ook veel terug te vinden op zwaarden uit met name de 18e eeuw, Qianlong's regeerperiode. (1736-1796, inderdaad hij zat 60 jaar lang op de troon.) Voor decoratie voor dit zwaard grepen we dus niet naar een bestaand model, maar deden we wat Qianlong zelf ook deed en lieten ons inspireren door een eeuwenoud object. Graham heeft de decoratie er fantastisch op gekregen d.m.v. pyrografie.
mujian1.JPG
mujian1.JPG (76.89KiB)Viewed 30650 times
mujian2.JPG
mujian2.JPG (33.25KiB)Viewed 30650 times
mujian3.JPG
mujian3.JPG (56.72KiB)Viewed 30650 times
(zie verder volgende post)



-Peter

Post Reply